Herfst in de kastanjebossen van de Valle Genil

Wandelingen in samenwerking van CasasOjen en ESpecial Life Magazine

Een wandeling van 6,8 km (2,5 à 3 uur ) – Wikiloc  44325587 of de korte ESpecial-Life wandeling van 3,7 km (1 á 1.5 uur) Wikiloc 15560036

Wanneer de lange warme zomer voorbij is en de herfst begint, worden de dorpjes in de Valle del Genil weer wakker. De kastanjes moeten worden geoogst! Voor ons minstens zo belangrijk: de kastanje bossen kleuren in alle tinten oker voordat de bladeren vallen. Dit is de tijd om deze buurt te bezoeken en een wandeling te maken. Oeroude bomen, prachtige lanen en mooie vergezichten.

We kiezen als uitgangspunt het dorpje Pujerra, maar even gemakkelijk hadden we één van de andere witte dorpjes in de omgeving kunnen kiezen. Allemaal vormen ze deel van het “Bosque de Cobre”, letterlijk vertaald: het koperbos.

De beste periode!!

De beste tijd voor een bezoek aan dit Bosque de Cobre ligt ergens tussen de tweede week van november en begin december. In juni staan de bomen in bloei en in oktober worden overal de kastanjes geoogst. Daarna verliezen de bladeren hun groene kleur en krijgt het bos haar goudgele- en koperkleur. De paden vullen zich dan met de eerste bladeren en die aan de bomen kleuren in alle nuances van oker. Wanneer precies is afhankelijk van de weersomstandigheden in november. Kies voor een zonnige dag waarop de zonnestralen door de bomen vallen.

Ook leuk voor een mooie autorit

Pujerra, maar ook Igualeja, Cartajima, Juzcar, Parauta, Alpandaire of Farajan, allen gelegen in de Alto Genal, zijn zeker in die periode het bekijken waard. Met de auto is een prima rondje te maken. Eventueel te combineren met een korte wandeling naar de “centenarios”, de indrukwekkende bomen van meer dan 100 jaar oud (Zie wandeling, maar 10 minuten lopen, maar onderschat het niet: dit is precies het stukje dat het meest steil omhoog gaat) en af te sluiten met een lekkere Spaanse lunch. Ook belangrijk.

De auto route, bron OpenStreetMap

Valle del Genal en de kastanjes

De Genal-vallei, genoemd naar de rivier die er doorheen stroomt, heeft een zacht klimaat met invloeden van de Middellandse zee en de Atlantische Oceaan. Per jaar valt er behoorlijk wat neerslag, meer dan 1000 l/m, en dat is vergelijkbaar met die van de Sierra de Grazalema.  Dit klimaat en het terrein van de Genal-vallei zijn buitengewoon bevorderlijk voor de groei van kastanjebomen. De kastanjes uit de Genal-vallei zijn vanwege de hoeveelheid, het feit dat de oogst al vroeg plaatsvindt én de uitstekende kwaliteit één van de meest gewaardeerde in Spanje.

De oogst in oktober

Sinds enkele jaren worden de meeste kastanjes uit de Genal-vallei op de markt gebracht via een coöperatie waarvan de faciliteiten, gelegen in de gemeente Pujerra, op het gebied van technologie tot de meest geavanceerde in Europa behoren. In 2016 werd uit eigen middelen en met behulp van steun uit de EU een nieuwe kastanje sterilisatielijn in gebruik genomen waardoor de productiesnelheid verdrievoudigd werd en het reinigen veel milieuvriendelijker gedaan werd.

Vertrekpunt van de wandeling

Om Pujerra te bereiken vanaf de snelweg (A7 N340) volgt u de A397 richting Ronda, na Venta El Madroño slaan we bij Puerto El Madroño af (tussen km26 en 27, half uurtje vanaf San Pedro) naar de Camino de los Anadillos. Een wat smallere, maar geheel geasfalteerde weg. Na 10 minuten rijden, bereiken we de eerste kastanje bossen en zijn de uitzichten naar alle kanten indrukwekkend. Uiteindelijke bereiken we Pujerra. Zodra de huizen beginnen, slaan we rechtsaf (waar rechtdoor doodloopt). We volgen nu Calle Alta tot aan het eerste huis aan de linkerkant met er tegenover het bordje ¨bienvenido¨. Hier laten we de auto achter en starten we de wandeling.  https://goo.gl/maps/ibfHctzP7U4Dtbi7A

De wandeling

We beschrijven hier twee wandelingen, een kortere van 1 á 1,5 uur (de blauwe tekening) en een langere van 2,5 á 3 uur, die start middels de blauwe lijn maar vervolgt via de rode. Beide wandelingen beginnen dus via dezelfde route.

Met kinderen adviseren we de korte wandeling te doen, aangezien de langere een gedeelte over de (meestal erg rustige) weg loopt. Wat u onderweg ziet aan natuur en uitzichten is zeer vergelijkbaar.

In rood de lange wandeling, in blauw de korte (Basis voor deze kaart: OpenStreetMap)

We lopen het weggetje omhoog, eerst stijl gedurende zo´n drie minuten. Zodra het iets vlakker wordt doemen de eerste ¨centenarios¨ al op, bomen van honderden jaren oud. Na zo´n 7 minuten, staat voor de bocht aan de rand van het pad de oudste. Wij deden over het eerste stuk echter veel langer want dit pad is met een mooie herfstzon niet te versmaden voor fotografen. ¨El Abuelo¨, met enorme wortels, wordt geschat op 500 jaar oud.

De Castaño Santo, in Istán, wordt zelfs geschat tussen 800 en 1000 jaar oud. Deze heeft een omtrek van 13,5 meter. Interessant te bedenken dat deze bomen in de geschiedenis al op deze zelfde plek te vinden waren en hoe het dagelijkse leven er toen uit zag.

Na nog eens 6 minuten komt de eerste splitsing, we nemen het linker pad, bijna meteen volgen we dit pad naar rechts waar het weer omhoog loopt. Na zo´n 12 minuten treffen we midden op het pad een boom aan. Alweer fototijd!!! Vanaf hier stijgen we nog even door tot we aankomen op een groter grindpad. We slaan linksaf om al snel een punt te bereiken dat uitzicht geeft op de Middellandse zee en met een beetje geluk de kust van Marokko.

Vervolg van de korte route (circulair  3,7 km. 138m hoogteverschil, nivo midden (1,5 uur) Wikiloc 15560036)

Hier draaien we om, we lopen terug en slaan bij de eerste afslag naar rechts. We komen weer langs “de boom in het midden van het pad”. Bij de T-splitsing (13 minuten) neemt u het pad linksaf omlaag. Het pad is hier rommelig met veel keien en af en toe wat gaten. We troffen een zwijntje dat net aan het graven was geweest maar verschrikt wegrende. We gaan in bochten omlaag. 5 minuten later zien we aan onze rechterhand, beneden een riviertje. Daar moeten we uiteindelijk overheen. Het pad loopt hier met een bocht naar links, maar dat doen we niet.  We lopen rechtdoor over een kleiner ¨paadje” naar een punt waar we de arroyo over kunnen steken. Over de boomstam? Dat gaat ons niet lukken. We vinden een ander punt. Dit gedeelte vergt wel wat oplettendheid, maar maakt de hike alleen maar leuker.

Nu volgen we het pad aan de overkant, langs het riviertje naar links. We genieten van de prachtige uitzichten op Cartajima in de verte en de kastanjebossen rond Pujerra. Nadat we Fuente de la Toma zijn gepasseerd, een aantal betonnen bouwsels, nemen we linksaf het betonnen pad. Lekker makkelijk slenteren zodat we ongegeneerd kunnen genieten van de omgeving. We passeren nog wat kippenhokken en bereiken uiteindelijk zo weer de auto.

De langere wandeling  (2,5 à 3 uur 6,8km – Wikiloc  44325587)

Deze wandeling maakt dezelfde start als de kortere, maar gaat vanaf het Costa del Sol uitzichtpunt een andere route terug. Omdat de route onderweg niet van richtingaanwijzers is voorzien, kunt u m.b.v. de Wikiloc code de route op uw mobiel downloaden.

Vervolg voor de langere wandeling

We vervolgen de wandeling vanaf het uitzichtpunt in dezelfde richting totdat we bij een kruispunt komen, van 4 paden, rechts is er een hek. We slaan links af waardoor we weer tussen de bomen uitkomen.

Ongeveer 5 minuten later komen we langs een dubbel gesloten hek (met het getal 14 op steen). Iets verder, bij een splitsing is rechts weer een hek. Hier gaan we doorheen, het ijzerdraadje zit los. Al deze gebieden zijn prive eigendom, ook de paden. De eigenaren gebruiken de gebieden om te voorzien in hun bestaan. Daarom is het belangrijk op de paden te blijven, deze achter te laten zoals u ze aantrof en de regels van de eigenaren te volgen.

We dalen nu af over een rommelig pad tot we bij een riviertje komen (17 minuten). Beneden blijven we aan de linker kant van de arroyo, we gaan rechtdoor (dus we steken niet over naar rechts door het hek). Laat ook het hek links voor wat het is en volg rechtdoor. Het pad wordt nu beter.

We horen nu ook meer geluid van de rivier die hier groter wordt. Rechts zien we een huisje. Als we zo’n 25 minuten hebben gelopen in deze richting, zien we links weer een hek, we gaan hier ook weer rechtdoor. Het pad loopt naar Villa las Majadillas. Vanaf hier lopen we over de weg terug (linksaf) naar het dorp in 25 minuten. Onderweg komen we nog langs hét uitzichtpunt van de streek (Mirador natural del Castañar). We troffen het gesloten maar wellicht is het nú wel geopend. Sla linksaf en volg het bordje richting “Valle Genil”. Hier staat uw auto.

Soms zijn de paden helemaal bedekt met bladeren, dan is het wellicht even zoeken.

Op weg naar Igualeja

Geen wandeling zonder “lunch stop”. Daarom rijden we vanaf de Calle Alta door naar de MA-7300 in de richting Igualeja. Eenmaal aangekomen in Igualeja volgt u de weg door het dorp en op zeker moment kunt u naar rechts afslaan naar “Nacimiento Río Genal”. Hier is parkeerruimte en aan de overkant van het riviertje een heerlijk terras in de zon.

Nacimiento Río Genal

De Nacimiento in Igualeja is de oorsprong van de Río Genal, één van de belangrijkste rivieren van de regio. Op deze plek stroomt het water door een driehoekig gat in de enorme kalksteenmassa. Wanneer de regen de ondergrondse bron voedt gutst het water uit het gat de rivier in. Al sinds heugenis is Igualeja verbonden met deze plek, en vormde het middelpunt van de activiteiten van de bewoners.

Terug

Na dit bezoek rijden we de MA-7300 terug door het dorp richting Pujerra, na ongeveer 1 km is er een afslag linksaf in de richting van de A-397 (Ronda). Na 5 km slaat u rechtsaf richting de kust.

FIESTAS

Helemaal leuk wordt het natuurlijk als u uw wandeling kunt koppelen aan het Fiesta de la Castaña in Pujerra. Dit vindt plaats gedurende het eerste weekend van november: Geroosterde kastanjes, Mistela (pittige likeur), amandelkoek, streekgerechten, muziek en een markt. Kijk op internet voor het programma. Ook van de andere dorpen. Maar voorzichtig, de bomen dienen wel al verkleurd zijn, anders moet u de rit twee keer maken. Jubrique heeft zelfs een hele week van feesten, in de tweede week van november.

Wandelrondes

In het gebied zijn ook rond wandelingen te maken tussen de verschillende dorpen. Hoewel het aantal kilometers vaak wel mee valt nemen de wandelingen vaak een hele dag in beslag omdat je steeds via dalen weer omhoog moet lopen naar het volgende dorp. Leuk, maar hiervoor moet je wel een ervaren wandelaar zijn.